The Law Factory 2019: inhoudelijke ronde

VERGEET NIET JE OOK IN TE SCHRIJVEN VOOR DE RECRUITMENTRONDE !

Middels deze pagina kunnen jullie je inschrijven voor de inhoudelijke ronde van The Law Factory 2019; Te land, ter zee en in de lucht. Het is de bedoeling dat je je inschrijft voor een van de vier mogelijke sprekers van wie jij de lezing wilt bijwonen. 

De inschrijvingen voor de lezingen gaan vrijdag 9 november om 15:00 open. De inschrijvingen zullen woensdag 14 november om 23.55 sluiten, wat betekent dat bij het uitblijven van een inschrijving geen rekening zal worden gehouden met eventuele voorkeuren en je ergens zal worden ingedeeld gezien het verplichte karakter.

Dagprogramma

Activiteit Tijd
Inloop met koffie en thee 09:15 - 09:45
Openingslezing 10:00 - 11:00
Inhoudelijke rondes 11:10 - 12:30
Lunch 12:30 - 13:30
Recruitment rondes 13:30 - 15:00
Banenmarkt en borrel 15:00 - 16:00

Hieronder zijn de mogelijke sprekers opgesomd met bijbehorende informatie over hen en de workshop. 

Baggerwereld - Jan Haak

Boskalis is een toonaangevende internationale dienstverlener op het gebied van baggeren, maritieme infrastructuur en maritieme diensten. Het bedrijf levert wereldwijd creatieve en innovatieve totaaloplossingen voor infrastructurele uitdagingen in maritieme gebieden, kuststreken en rivierdelta’s met onder meer de aanleg en onderhoud van havens en vaarwegen, creatie van land in water (bijvoorbeeld Maasvlakte 2) en bescherming van kusten en oevers. Tevens voert Boskalis projecten uit en levert het een breedspectrum aan maritieme diensten voor de olie- en gassector en offshore windindustrie en voert het scheepsbergingen uit. Met een veelzijdige vloot van ruim 900 schepen en vaartuigen en 10.700 medewerkers, inclusief deelnemingen, is de onderneming actief in meer dan 90 landen, verspreid over zes continenten.

Onderwerpen waarmee een jurist bij Boskalis Business Legal te maken kan krijgen zijn onder andere: internationale (onder-)aannemingscontracten, vervoersovereenkomsten (Bimco), joint ventures en consortia, claims (inclusief meer- en minderwerk), aanvaringen, bouw en reparatie van schepen, koop en verkoop van schepen, etc. etc.

Jan Haak is in 1994 begonnen als advocaat in Amsterdam en is sinds 1998 actief als bedrijfsjurist. Sinds 2006 is hij werkzaam bij Boskalis, waar hij sinds 2016 leiding geeft aan de afdeling Business Legal (14 juristen).

Hij zal ons meer vertellen over de geschiedenis van het bedrijf, de baggerwereld an sich, juridische problemen die kunnen opduiken op dit gebied en zijn taken als bedrijfsjurist.

Zeerecht – Sebastiaan Molenaar (AKD) 

Oorspronkelijke oplossingen. Dat is waar de internationale transport- en energiesector om vraagt. Het Transport & Energy-team van AKD heeft wereldwijd een eersteklas reputatie voor zijn expertise op gebied van juridische oplossingen en risicomanagement voor de internationale transport- en offshore energiesectoren.

De praktijkgroep is toonaangevend op het gebied van contentieuze en non-contentieuze zaken die te maken hebben met alle vormen van transport, internationale handel en energie. Hij behoort internationaal tot een van de grootste en meest gespecialiseerde teams op het gebied van regelgeving voor de scheepvaart, transport, havens en terminals, luchtvaart, internationale handel en de offshore-sector.

Sebastiaan Moolenaar studeerde aan de Universiteit Utrecht en King's College London. Sinds 2008 is Sebastiaan partner in de praktijkgroep Transport & Energy van AKD. Sebastiaan houdt zich bezig met internationale handelszaken, commerciële contracten in de gehele supply chain, en logistieke dienstverlening. Zijn cliënten zijn voornamelijk internationaal opererende (buitenlandse) entiteiten met een grensoverschrijdend distributie- of agentuurnetwerk, handelaren in grondstoffen, en wereldwijd opererende ondernemingen die geconfronteerd worden met een onderbreking van hun supply chain door zowel private ondernemingen (schuldeisers, financiers, logistieke dienstverleners) als overheden (exportcontrole, sancties, douane-interventie).

Tijdens The Law Factory zal Sebastiaan een presentatie geven over zijn dagelijkse land-, zee- en luchtpraktijk: hoe verloopt de behandeling van een nieuw dossier? Wat moet je als advocaat allemaal doen wanneer er een nieuwe zaak binnenkomt, en welke overwegingen liggen ten grondslag aan je (proces)beslissingen?

Luchtrecht - Jan-Willem Prakke 

Mijn naam is Jan-Willem Prakke en ik heb meer dan 20 jaar ervaring als bedrijfsjurist, vennootschaps secretaris en hoofd juridische zaken. Daarbij heb ik een zeer ruime ervaring opgedaan op het gebied van governance, compliance en legal management bij grote (beursgenoteerde) bedrijven als Philips, Boskalis en Schiphol.

Graag wil ik jullie meenemen in het werk van een bedrijfsjurist. Een hele specifieke juridische rol die zich onderscheidt van bijvoorbeeld die van advocaat. Daarbij wil ik specifiek aandacht geven aan de ontwikkelingen op het gebied van legal technology en de veranderingen die dat met zich meebrengt in de werkzaamheden van juristen. Daarbij wil ik graag met jullie bespreken hoe de (bedrijfs)jurist van de toekomst eruit zal zien.

Dit werk van de bedrijfsjurist zal de heer Prakke koppelen aan het luchtrecht en alle juridische kwesties die hij is tegengekomen tijdens zijn lange tijd bij Schiphol.

Aansprakelijkheid zelfrijdende auto’s – Wouter (Bird&Bird).

Autonoom rijden – een nieuwe juridische uitdaging

Moderne auto’s hebben steeds meer veiligheidssystemen, zoals adaptieve cruise control, blind spot information system, rear collision warning, cross traffic alert, oncoming traffic mitigation, pilot assist, etc. Al deze systemen ondersteunen de bestuurder, maar zijn geen vervanging. Bij autonoom rijdende auto’s hoeft de bestuurder niet meer zelf te rijden; de auto neemt alles over. Dat  stelt vele uitdagingen, waarvan de aansprakelijkheid bij ongelukken misschien wel de geringste is. Auto’s worden netwerk apparaten. In het netwerk dat voor het rijden zelf nodig is zitten onder andere ook de verkeersystemen (zoals verkeerlichten) en de verkeersinformatie. Daarnaast communiceert de auto ook met het smart energy grid en met domotica. Wouter Pors gaat in op de juridische consequenties en mogelijkheden van autonoom rijden, waarin vele rechtsgebieden samen komen; aansprakelijkheidsrecht, telecomrecht, mededingingsrecht, aanbestedingsrecht, energierecht, etc.

Wouter Pors

Wouter Pors is partner bij Bird & Bird en hoofd van de Nederlandse IE-sectie. Hij is ruim 29 jaar IE-advocaat, met een nadruk op het octrooirecht. Binnen het octrooirecht is hij vooral actief in de elektronica en life sciences. Databanken en bedrijfsgeheimen spelen de laatste jaren een steeds grotere rol in zijn praktijk. Hij is zowel op Europees als op nationaal niveau betrokken geweest bij de totstandkoming van de nieuwe wetgeving op het gebied van bedrijfsgeheimen. Daarnaast is Wouter een expert op het gebied van het Unified Patent Court en het Unitair Octrooi. Voor hij advocaat werd heeft hij bouwkunde gestudeerd aan de TU Eindhoven en als onderzoeker gewerkt aan Tilburg University.

Mochten er vragen zijn, mail dan even naar cea@ulctilia.nl

 

 

Deelnemers

Je moet ingelogd zijn om alle deelnemers te zien